ZOMERVAKANTIE

De zomervakantie is begonnen. Dit betekent dat wij de komende 6 weken een wat lagere bezetting hebben. Helaas zal er veelal maar 1 dokter aanwezig zijn en ook regelmatig maar 1 assistente. Dit betekent voor u als patient dat we u de komende weken alleen kunnen zien als het echt nodig is. De assistente zal nog meer aan u vragen om u anders eventueel een telefonisch consult aan te bieden. Natuurlijk mag u van ons verwachten dat we de juiste en correcte zorg blijven leveren! We hopen nog steeds op mooi weer en wensen u een fijne zomer toe.

Belangrijk Bericht

In verband met personeelstekort binnen onze praktijk, kunt u langere wachttijden ervaren aan de balie en aan de telefoon. Wij vragen hiervoor u begrip. Wij doen ons uiterste best u zo snel mogelijk te helpen. We hopen natuurlijk dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

 

Met vriendelijke groet

 

Team de Brinck

Duurzaamheid

Medicijnen vallen onder het klein chemisch afval. Het beste is om medicijnen die je over hebt bij de apotheek in te leveren of naar een inzamelpunt voor klein chemisch afval te brengen. Zij zorgen voor vernietiging. Gooi nooit restjes in het toilet, want die komen meteen in het riool terecht.

Goed voorbereid naar de dokter

Tips om u goed voor te bereiden op uw afspraak met de dokter.

  • Weet wat u wilt vragen en wat u verwacht: schrijf dat van tevoren op. Als u alleen benoemt wat de klacht is, dan weet de arts niet wat uw verwachting is.
  • Bedenk van tevoren altijd: waarom kom ik nu, met deze klacht, naar deze dokter. Doe dat ook bij controle afspraken: komt u alleen omdat het moet, of heeft u zelf ook nog vragen?
  • Wees altijd eerlijk. Als u bijvoorbeeld bepaalde medicijnen niet neemt, zeg dat dan en leg ook uit waarom. Overdrijf of bagatelliseer uw klacht niet; onjuiste informatie kan leiden tot onjuiste behandeling.
  • Wees redelijk in uw vragen. Bespreek open wat u van de arts verwacht, maar ga niets eisen. Een slechte verstandhouding is voor beide partijen onprettig en komt de zorg niet ten goede.
  • Weet welke medicijnen u slikt (ook die niet zijn voorgeschreven), welke ziekten en behandelingen u in het verleden heb gehad of nog hebt, voor welke stoffen u allergisch bent.
  • Vermeld bijzonderheden desnoods ongevraagd: dat u zwanger wilt worden, dat een middel eerder bijwerkingen heeft gegeven, dat er bepaalde erfelijke ziekten in de familie voorkomen, dat u recentelijk in de tropen bent geweest etc.
  • Bedenk voorafgaand aan het consult welke informatie belangrijk kan zijn voor de arts.
  • Neem iemand mee. Twee horen meer dan één en de ander kan bijvoorbeeld aantekeningen maken, zodat u zich kunt concentreren op het gesprek.
  • Controleer aan het eind van het consult of u de arts goed begrepen heeft. Geef in uw eigen woorden aan wat u denkt dat er aan de hand is en wat gaat gebeuren. Als dit niet klopt dan kan de arts daar direct op in gaan.
  • Ga uit van de volgende regel: de arts schiet tekort als ik de uitleg niet snap, maar ik ben zelf verantwoordelijk om te zeggen dat ik het niet kan volgen.

Waarom moet ik zo lang wachten?

Het spreekuur wordt gepland per 15 minuten, dit is bedoeld voor 1 klacht. Er dient in deze korte tijd veel te gebeuren.
• De huisarts ziet uw dossier in
• U wordt uit de wachtkamer gehaald
• De huisarts stelt u vragen en doet zo nodig onderzoek
• De huisarts geeft u adviezen en voorlichting
• Schrijft indien nodig een verwijsbrief of een recept
• De huisarts spreekt een vervolgbeleid met u af. Dit alles moet hierna zorgvuldig verwerkt worden in uw dossier in de computer
U begrijpt dat de huisarts deze 15 minuten hard nodig heeft om zijn/haar werk goed en zorgvuldig te kunnen doen.

Om een consult zo goed mogelijk in te kunnen plannen vraagt de assistente vooraf aan de telefoon wat de reden is van uw komst
• Dit is geen nieuwsgierigheid, maar bedoeld om de juiste tijd in te plannen en u zo goed mogelijk te helpen
• Sommige klachten hebben namelijk meer tijd nodig
• De assistente wil hierin ook de urgentie bepalen; moet de afspraak direct vandaag of kan het medisch gezien op een later tijdstip?
• We noemen dit ‘triage’. De assistentes zijn opgeleid om u klacht vakkundig uit te vragen. En uiteraard hebben de assistentes een beroepsgeheim en delen uw informatie alleen met de huisarts

Tips voor een betere planning en minder uitlooptijd van het spreekuur
• De vraag: ‘Nu ik er toch ben…’ kan dus helaas niet. U komt voor het één, maar bedenkt plotseling een klacht die u eigenlijk niet had gemeld bij de assistente. Begrijpelijk, maar het is praktisch onmogelijk om deze klacht ook nog in de geplande 15 minuten te beoordelen……….
• Spaar geen klachten op. De beschikbare consulttijd is vaak niet voldoende om alles te bespreken. Bovendien is het opsparen van klachten medisch gezien niet altijd verstandig……..

Wij staan voor de juiste aandacht en kwaliteit, een goede tijdsplanning helpt daarbij. Dank u wel voor uw begrip en medewerking.

Ondersteuning Jeugd en Gezin SKT

Ondersteuner Jeugd en Gezin

De ondersteuner Jeugd en Gezin adviseert de huisarts bij vragen over gezinnen en jeugdigen of volwassenen die te maken hebben met meerdere problemen op meerdere leefgebieden. Denk bij jeugdigen aan zorgen om het gedrag of psychische problemen. Bij volwassenen kunt u denken aan problemen op meerdere gebieden, zoals financiën, relationele problemen en psychische problemen.
Wanneer de huisarts denkt dat de ondersteuner Jeugd en Gezin u verder kan helpen, bespreekt de huisarts dit met u en indien gewenst kan er een oriënterend gesprek plaatsvinden.
De ondersteuner Jeugd en Gezin werkt ook voor het Sociaal Kernteam Westland.
Wanneer de huisarts denkt dat de ondersteuner Jeugd en Gezin u verder kan helpen, bespreekt de huisarts dit met u. Mariska van der Knaap biedt dan een oriënterend gesprek. Vanuit dit gesprek wordt samen met u gekeken waar de OJG u bij kan ondersteunen. Dit kan een adviserend gesprek zijn, meedenken over passende hulpverlening, maar ook het bieden van kortdurende ondersteuning. Heeft u meer begeleiding nodig? Dan wordt samen met u gekeken of een aanmelding bij het Sociaal Kernteam nodig is.

Scroll naar boven 0174 240 2400174 213 009